سفارش تبلیغ
صبا ویژن

افزایش نصب اپلیکیشن

در این بلوک از کالج قرار است مفاهیم مورد نیاز برای موفقیت در بازاریابی اپلیکیشن‌ها را آموزش دهیم. هر جلسه به یکی از مفاهیم اپلیکیشن مارکتینگ می‌پردازیم. در طرح درس این بلوک، بعد از مرور کوتاهی بر راهکارهای افزایش نصب اپلیکیشن، به بحث‌های پیشرفته‌تری از آنالیتیکس در این حوزه می‌پردازیم. با توجه به اینکه تبلیغات نصبی در ایران در ماه‌های اخیر بیشتر از هر زمانی مورد توجه قرار گرفته‌اند و کسب‌وکارهای زیادی بر مبنای اپلیکیشن هستند، این بلوک یادگیری می‌تواند مفاهیم آموزشی این حوزه را برای بازاریابان ایرانی با زبانی ساده مطرح کند. برای استفاده از درس‌های این بلوک کافی است ایمیل خود را در فرم ثبت‌نام سمت راست صفحه بنویسید و از انتشار جلسات بعدی مطلع شوید. در جلسه اول به بررسی ASO می‌پردازیم.

 

گام اول در هر فعالیت بازاریابی، ارائه محصول و جذب کاربران است. در مورد اپلیکیشن مارکتینگ، هنگامی که اپلیکیشن شما آماده ارائه به مخاطبان شد، باید کار معرفی آن را آغاز کنید. جذب کاربر برای اپلیکیشن‌ها به دو شیوه رایگان و پولی انجام می‌شود. شیوه رایگان آن به (ASO (App Store Optimization یا بهینه سازی اپلیکیشن برای استورهای اپلیکیشن معروف است که در این جلسه بیشتر به آن می‌پردازیم و در مورد شیوه‌ی غیررایگان در جلسات آینده صحبت خواهیم کرد.

با اولین جلسه از این بلوک که به تعریف ASO، لزوم بهره‌گیری از این استراتژی برای بازاریابی اپلیکیشن‌های موبایل و روش‌های انجام آن اختصاص دارد، همراه باشید.

 

بازاریابی رایگان اپلیکیشن (ASO)

 

ASO

 

 

بهینه‌سازی صفحه اپلیکیشن در اپ‌استور یا ASO چیست؟

به فرایند بهینه‌سازی صفحه اپلیکیشن در اپ‌استور، افزایش قابلیت پیدا و دیده شدن اپلیکیشن و کسب رتبه‌ بالاتر در نتایج جست‌وجوی مارکت‌های اپلیکیشن نظیر App Store برای iOS و Google Play  یا کافه‌بازار برای اندروید، ASO گفته می‌شود. این فرایند، اپلیکیشن‌ها را بر اساس جستجوی کلیدواژه‌ها رتبه‌بندی می‌کند. با توجه به توسعه روزافزون تکنولوژی‌های موبایل و اپلیکیشن‌های آن، توسعه‌دهندگان باید به منظور افزایش دیده شدن، دانلود، نرخ همگرایی، بدست آودن نظرات مثبت و … تلاش بیشتری کنند. کلید موفقیت در این زمینه این است که اپلیکیشن خود را به گونه‌ای راه‌اندازی و بهینه‌‌سازی کنید که در معرض دید کاربران بالقوه قرار گیرد.

چرا استفاده از ASO در بازاریابی اپلیکیشن ضروری است؟

استراتژی ASO برای دستیابی هر اپلیکیشنی به موفقیت‌ امری ضروری است؛ زیرا:

  • بیش از 5 میلیون اپلیکیشن در مارکت‌های اپلیکیشن وجود دارند که از این تعداد، حدود 150هزار اپلیکیشن ایرانی در کافه بازار ثبت شده‌اند. حتی اگر ارزشی که اپلیکیشن شما به کاربران ارائه می‌دهد منحصربفرد و بی‌نقص باشد، اینکه کاربران شما را در این دریای اپلیکیشن بیابند امری دشوار است. به منظور قرار گرفتن در بالای صفحه جستجو، باید در این رقابت پیروز شوید و برای این کار نیازمند استفاده از استراتژی ASO هستید.
  • 65 تا 80 درصد از اپلیکیشن‌ها از طریق روش‌های جستجو پیدا می‌شوند؛ یعنی، با وجود راه‌های دیگری برای یافتن اپلیکیشن جدید نظیر رسانه‌ها، وب‌سایت‌ها، دوستان و … کاربران ترجیح می‌دهند اپلیکیشن مورد نظر خود را جستجو کنند. بنابراین، باید کاری کنید که اپلیکیشن‌ها در نتایج جستجو توسط کاربران پیدا شوند. همچنین، بیش از 50% از دانلودهای اپلیکیشن‌ها حاصل از 3 نتیجه اولی است که در صفحه اپ‌استور نمایش داده شده است.
  • استراتژی ASO باعث افزایش رتبه‌بندی، قابلیت دیده شدن، نرخ همگرایی، نرخ دانلود و … می‌شود.

 

روش‌های افزایش نصب اپلیکیشن به صورت رایگان

پس از انتشار یک اپلیکیشن توسط توسعه‌دهنده، عوامل زیادی می‌تواند در نتایج آن موثر باشد. اولین عامل موثر در موفقیت یک اپلیکیشن، پیدا و دیده شدن آن اپلیکیشن توسط کاربران و مشتریان بالقوه است، دومین مورد آن جذب کاربر و تشویق او به دانلود اپلیکیشن است که این موارد از طریق اجرای استراتژی ASO بدست می‌آید. سوالی که در اینجا ممکن است برای شما ایجاد شود این است که چگونه می‌توان نمایش اپلیکیشن خود در اپ‌استور را بهینه‌سازی کرد. راهکارهای کاربردی زیر به این بهینه‌سازی کمک می‌کنند: